Sunday, December 18, 2011

Det största som hänt mig

Steg 1

"Det är det största som har hänt mig!" utropade jag medan jag firade biljetterna med friterad ost på Gyllene Prag. Och menar det nog. Men då måste jag nog tillägga att jag ju varken fått barn eller gift mig. Nej istället ska jag få se en gruppmatch i EM mellan mitt hemlag och mitt favoritlag - i UKRAINA. Hade matchen ägt rum i ... typ England hade jag nog inte känt riktigt samma eufori. Vad är det största som hänt dig?



Steg 2

1986 på hösten fyllde jag sex år och jag minns den tiden, och flera år efteråt, som en tid av becquerelrapporter, cesiumhalter och förbud mot att äta det mesta i naturen, till exempel maskrosblad, fastän jag precis innan hade lärt mig att de gick att äta som sallad. Älskade ju att äta allt som fanns i naturen. Lekte "gammaldags". Jag kommer från ett av de mest drabbade områdena i hela Sverige. Aprilregnet.

Jag har en starkare relation till Tjernobyl än till Olof Palme. Åker jag till Ukraina utan att besöka Tjernobyl kan jag lika gärna låta bli. Det går dagsturer till Tjernobyl från Kiev, de kostar mer än matchbiljetterna. Men man kan och borde nog boka redan nu.

Är det någon som besökt Tjernobyl och kan rekommendera det? Jag vet att Per gjort det men det var väl knappast på en turistgruppesa?

1 comment:

Karin said...

Som du nog förstår har jag ej varit där men längtar. Fick se bilder och höra lite från Chris, Isabelle och Johannes resa förra året eller när det nu var. Längtar än mer.